2 юни 2013 г.

0 Zimmer Done Right / Част II

И какво се оказа в част I от вчера? Някои тотално антицимер-композитори са способни на далеч по-интересни цимерщини от самия Ханс Цимер... В това число се включва и Джеймс Нютън Хауърд, последно с появилия си преди няколко дни саундтрак към After Earth, който филм другата седмица трябва да нарани и психиката на българските зрители. За да стигна дотам обаче, трябва да мина през нещо друго...
ЕДИН МЕСЕЦ И ПОЛОВИНА ПО-РАНО

След два атмосферни, но сравнително кротки тийзъра, в които се твърди, че Зак Снайдър ще опита да нагази в терънсмаликови води, третият трейлър на Man of Steel поставя картите на масата. Пускам го аз и шашнато разтривам очи от време на време:

Манипулативно пианце и Ръсел Кроу (жена му - "They'll kill him"; той - "How?"). 0:30 - лога на фона на барабанен ритъм. Яко. Добре познати шейки-кам кадри. Добре познат рошав и брадясал Кларк, който знаем, че 1/3 от филма ще го дава канзаски тракторист, изпаднал в меланхолия. Барабаните и ниското пиано обаче продължават да напират. Добре познат... чакай малко... това на 1:15 добре познат Цимер ли е? Няма време за мислене - обратът вече ме е грабнал, а оттук нататък следва най-хубавото: от излитането на Супермен и грандиозната поява на името на Зак Снайдър като режисьор, до изкрещяването на Майкъл Шанън и грандиозната поява на името на Кристофър Нолан като продуцент, всеки кадър и всеки бийт на музиката са направени един за друг. Wow - не мога да повярвам, но това ще да е първият трейлър от бая време насам, който ще си пусна пак. (Не стига това, ами Ейми Адамс издухва супата, защото Зак я сецва на "суп" от "Супермен". Жестоко, жестоко... Не споменавай божието име.)

И пак и пак.

Почва да ме гложди обаче въпросът чия е музиката, и започва ровенето. Инфо - никакво. Ако съдим по 4х4 звученето - това трябва да е някой от Remote Control. Ако си спомним БРРРЪЪЪМчащия трейлър на Генезис обаче, това може да е произведено от някой noname подражател на Цимер като Зак Хемси. Има нещо подозрително - барабанния ритъм. Много е плътен, много е естествен и много... абе просто е много. Никой не си дава толкова зор за някакъв си трейлър. Каква тогава е вероятността тази музика наистина да е писана от маестрото... и тя всъщност да е част от саундтрака му?

Цимер винаги се е гордял с иновативните си идеи, които опитва да прокарва в големите си филми. И всъщност оценявам повечето от тях, за разлика от постоянните му претенции за преизобретяване на саундскейпове за познати герои, което преизобретяване изключително означава забатачването им в постна синтетика. Абсолютно очевидно е, че всички тези идеи са плод на самоосъзнаването, че ограничените му композиторски заложби все трябва да бъдат компенсирани с нещо. Също е очевидно, че повечето от тях попадат в категорията "звуков монтаж", а не музика. Тези неща обаче не ги правят по-малко заслужаващи внимание. И пляскането на прилепските криле от TDK сагата; и усукването на едничката джокерска нота до безкрай; и чантенето на аудиторията ЗА Бейн (ех, защо Нолан не се възползва по-добре от нея, защо...); и развлачената Едит Пиаф, която събуждаше народа в Генезис... Това са все решения, които граничат от много добри до гениални. Ето казах го - Цимер е некадърник, способен на гениални решения.

Сега Man of Steel трябваше да бъде the next big thing за него, та се чудех какво ще предприеме. Интервюто не закъсня. Освен очакваното "темата на Джон Уилямс е свята и трябва да остане в онова време; новият супергерой на новото време заслужава ново звучене" (за което принципно е изключително прав), той извади и скрития си коз: екип от 12 първокласни барабаниста, които да запишат бомбастичния саундтрак, както и "струнна секция" състояща се не от цигулки, виоли и чела, а от слайд (pedal steel) електрически китари. Така де, като ще е стомана, стомана да е.

Тогава големият въпрос си получи големия отговор: парчето от трейлъра наистина е на Цимер, наистина съдържа основните идеи от саундтрака, въпреки че е специално композирано за трейлъра. И като изключим ужасният както винаги брас, както и оцветените от постпроцесинга струни, останалото всъщност е... много, много добро. Тъпаните са трепач, а заформящата се тема наистина звучи точно толкова героично, колкото днес да изнесе филм за Супермен, без да излезе от релси. При това може да понесе и героични, и лирични интерпретации.

НАШИ ДНИ

Съвсем наскоро се появиха и 90 секундни семпли от всички тракове от Man of Steel (практически половината саундтрак), които разсеяха всякакво съмнение, че Цимер всъщност е бил учудващо подходящ избор за тоя филм и си е свършил работата изненадващо кадърно, да не кажа вдъхновено. Няма никакъв помен от неприятните Батмани. Напротив, от това, което се чува личи, че темата на Супермен търпи доста адекватни вариации; барабаните са използвани изумително добре (с непокътнато натурално звучене) по безброй начини; от време на време върху тях се случва да плъзнат жестоки изненадващи мотиви, които може и да не търпят развитие и да стоят случайно (кой знае, може пък положението да се подобри след като излезе целият саундтрак), но никога не бих предположил, че Цимер е способен на това. В добавка има някакви изключителни сола на електрическа китара, електрическа цигулка, пиано... всичките вероятно ще работят много добре за настроението на филма. Накратко, в тези семпли е пълно с ОЩЕ НЕЩО.

Не искам да прибързвам, а и осъзнавам какво точно се случва в момента, но цимеровият Супермен може да се окаже не само изненадващата корона в кариерата му, но и нещо, което без проблеми догодина да се бори за Оскар.

AFTER EARTH

На фона на всичко това, новата колаборация между Джеймс Нютън Хауърд и Маной Шаямалан ми се струва някак... беззъба. Това го казвам като човек, маниакално обсебен от всичко, което двамата заедно са направили досега. Иска ми се и в този филм да станем свидетели на абсурден, но дълбоко емоционален катарзис... Съдейки по реакциите на критиците обаче, това е нереалистична перспектива.

Повечето от 28-те парчета в саундтрака са изключително приятен, но и не особено интересен фон с типичната за Нютън Хауърд елегантност дори в леко генеричните екшън моменти. Някои от тях страдат от прекалена директност, точно както в The Last Airbender, но границата на търпимост дори в най-критичните случаи не е пристъпена. Други чакат своите кадри, за да цъфнат и вържат.

Интересните моменти [засега] в този саундтрак са горе-долу три:

1) Два изключителни, динамични трака, които явно ще съпътстват джъмп-ен-рън изпълненията на Джейдън Смит. Първият е Baboons с размазващо пиано върху изключително мощни ударни (как пък му е хрумнало на Нютън Хауърд това?) във втората половина:

И вторият - Bird Attack:

което може да научи Цимер на правилния тип монотонно цвилене.

2) Второто интересно нещо е съвпадението - в една и съща година, и Цимер и Нютън Хауърд са решили да се облегнат много силно на използването на барабани. Zimmer wins, защото при него това е издигнато в опорен стълб на целия саундтрак, обаче и в After Earth положението на изключително ниво. Сблъсъкът тук отново е първична мощ срещу елегантност и музикална изобретателност.

3) Последното е още едно съвпадение. Не знам дали полудявам, но откривам поразяваща връзка между темата на Супермен и основната тема от After Earth, поради която съвсем спокойно бих ги приел в един и същ филм:
Финалните 20 секунди са много показателни. Естествено, тук не си и помислям да подмятам идеята за плагиатство или реверанси, просто намирам за забавно как двама композитори независимо са стигнали до много подобна музикална идея, като всеки я е илюстрирал с това, на което е способен. От гледна точка на Цимер, това определено е прогрес. От гледна точка на Джеймс Нютън Хауърд - чували сме къде-къде по-впечатляващи неща. В директното сравнение обаче вроденият нюх към оркестрацията при втория определено бие грубиянското пипане на първия.

И така, финални думи за очакванията към двата филма. За Man of Steel имам две основни притеснения: 1) Присъствието на Дейвид Гойър като сценарист, което се надявам да е било озаптено по някакъв начин от страна на Зак Снайдър. Като го гледам какво твори на своя глава в Da Vinci's Demons... при други обстоятелства бих пропуснал филм, писан от него. 2) Постконвертирането в 3D, което просто ще унищожи филма, предвид че по-голямата част е hand-held (и плитък DOF). Не знам коя умна глава е решила при това положение, че изкуственото трето измерение е добра идея, обаче решението на тая глава е престъпно. Съветвам при възможност всички да го избягват, защото тук вече ще има яко повръщане.

Колкото до After Earth, опасявам се, че там нещата са излезли извън контрол за Шаямалан в ролята на режисьор на 90-минутен рекламен клип на семейство Смит. Мисля, че тази поредна крачка навътре в студийната система и приемането напълно на ролята на безгласна работна ръка ще го довърши окончателно.

Ще видим другата седмица. Евентуално.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.